8.3.2011

Lehtiä ja Lehtiä


Raivasin äskettäin lehtivarastojani. En ole lehtiä tarkoituksella varastoinut, mutta eräänlaisena addiktion kohteenani niitä nyt vain oli "kerääntynyt"...Lehtien raivaaminen voi toisille olla helppo juttu: kasaan ja paperin keräykseen. Kuten kaikista muistakin hommista, tein tästäkin hieman hankalampaa. Ensin lehdet pitää selata, sitten leikata irti ne kulmista taitetut sivut, joissa on jotain mielenkiintoista ja sitten etsiä lehdille vielä uudet selaajat.

En ole koskaan oikein ymmärtänyt kerran luettujen lehtien kierrätykseen heittämistä. Sisustuslehdet maksavat saman verran kuin pokkarit -kuka heittäisi pokkareita roskikseen? Eivätkä lehdet todellisuudessa ihan parissa kuukaudessa tavalliselle tallaajalle vanhenekaan. Mutta käsittämättömän vaikea lehdille on silti uutta kotia löytää! 

Kahden metrin korkuinen lehtipino on kuitenkin vähitellen vajunnut. Olen antanut kyllä lehtiä ihan ilman vastapalveluvaateita pois, mutta silti minulle ilmestyi kassillinen irtoteetä Porvoosta. Lehtiä nekin, mutta paremman makuisia ja huomattavasti vähemmän tilaa vieviä. Mikä tuoksu ja kuinka kaunista!! (T. nm. kaupan pussiteehen tottunut....)

11 kommenttia:

wihtori kirjoitti...

Mikä paperin kertakäyttökulutuskulttuuri aikakausilehtiin liittyykään. Ne ovat vielä kiillotettua paperia, auts. Niitä kyllä voisi kierrättää enemmän, jos mentaliteetti olisi suotuisampi. Minulle tulee yksi lehti kotiin, Glorian Antiikit säilön huolella, ja kuolaan niiden kuvien perään vielä vuosiakin.
Muut (kiinnostavat)käyn lukemassa kirjastossa.
Ihanaa, kun olet jaksanut laittaa lehtiäsi eteenpäin.

Absolutely white kirjoitti...

Olen myös armoton lehtien hamstraaja. Ennen kuin laitan lehdet kierrätykseen tai kirppikselle, niin käyn ne vielä läpi ja leikkaan myös kiinnostavat kuvat tai jutut. Se homma vie ihan kamalasti aikaa, koska minä taas en harrasta lehtien kulmien taittelua ollenkaan. Meidän taloyhtiössä on rappukäytävässä sellainen lehtien kierrätyskori ja sieltä olen itsekin löytänyt usein ihan uusia tai melko uusia naistenlehtiä tai sisustuslehtiä...ja vastavuoroisesti olen laittanut sinne omiani.

Saamasi tee näyttää ihanalta!

Peppi kirjoitti...

HIh, hauska "lehtien" vaihto!

Itse tuskailen samaisen ongelman kanssa. En vaan raaski heittää kiiltäväpaperisia lehtiä kierrätykseen. Tosin mies heitti viime talvena naapurinkin ystävällisesti lainaamat puutarhalehdet (yks iso muovikassillinen) kierrätyslaatikkoon. Kävin jääkiekkomailan kans onkimassa, pää kierrätyslaatikossa (semmonsista pikkurakosista, ei kannellinen versio) lehtiä, mut sinne menivät..

Kesämökeille tulee vietyä kesälukemista jos en muualle saa menemään.

Kati kirjoitti...

Shangri-La-tee kuulostaa hyvältä!

Haltiakummi kirjoitti...

Minulle tulee aikastapaljon lehtiä. Käsityölehdet käytän ensin äidilläkin luettavana, ja sitten laitan ne talteen kirjahyllyyn. Samoin olen säästänyt joitain sisustuslehtiäkin ja uudet GEO-lehdet siirrän myöskin kirjahyllyyn, ne kun on kuin matkaoppaita. Lopuista lehdistä leikkaan irti osoitetiedot, ja vien ne jatkoluettavaksi terveyskeskuksen ja aluesairaalaan odotustiloihin. Siellä ne on monen mieleen.

Pauliinalotta kirjoitti...

Edellismuutossani minulla oli 10 vuoden Avotakat (tyhmä kestotilaaja kun olin, siitä ei näet palkita) ja muutaman vuoden Glorian Kodit. Olin lukenut ja katsonut kaiken kiinnostavan lehdistä moneen kertaan, joten päätin luopua niistä. Kenellekään ei kelvannut, tarjosin tietenkin vaikka yksittäisiä lehtiä, joukossa ihan uusimpia, mutta ei. Soitin jopa kirjastoon, että kelpaavatko heille, koska olin lainannut itse sieltä omien tilausteni aiempia vuosikertoja. Kiittivät, mutta eivät voineet ottaa vastaan. Vein ne sitten lopulta paperinkeräykseen. Minä tyhmä! Arvatkaas mitä kaikkea (jokunen vuosi myöhemmin) huomasin Huuto.netissä myytävän: vaikka kuinka vanhoja ja uudempia lehtiä, myös paljon sisustuslehtiä, olen sieltä jokusen sittemmin ostanutkin. Eipä rahantulo niistä olisi ollut pääasia, vaikkei toki olisi haitannutkaan, mutta kyllä harmitti, kun olin ehjiä vuosikertoja heittänyt pois ja joku olisi voinut haluta jotain niistä.

Muutaman vuoden tauon jälkeen olen taas tilannut Avotakan ja Glorian Kodin (kumpikin petranneet, ainakin se on nyt tuntuma, mutta katsotaan) sekä ostelen muitakin sisustuslehtiä irtonumeroina. Kyllähän niitä nopeasti alkaa kertyä, mutta ei ole vielä tilaongelmaa, koska mieluusti niitä säilytän ja palaan joihinkin artikkeleihin. Hyvä vinkki tuo sivun kulman taittaminen, muistaa sitten paremmin, että mitä on aikomus ottaa talteen, koska jotain talteen haluan kuitenkin.

Pokkareista en malta olla kirjoittamatta (bloginpitäjä-Leena lienee jo tottunut pitkiin jorinoihini): Olen käynyt muutamankin ihmisen kanssa keskustelua siitä, että onko pokkari "oikea kirja" ??? Ei ole kaikista. Minusta on ja menee vieläpä pienempään tilaan kuin kovakantiset kirjat ja rahansäästö on huomattava. Jos on kirjoja ostava henkilö (minä) ja on useampia suosikkikirjailijoita, joilta haluaa ostaa aina seuraavan kirjan (minä), niin harvalta ostan kovakantisen, pääsääntöisesti odotan pokkareiden ilmestymistä. Ei minulla muuten olisi varaa ostaa kaikkia niitä kirjoja, jotka haluan (ja eipä ole näinkään, kaikki kun eivät ilmesty myös pokkareina, valintoja on tehtävä). Luen myös kirjoja uudestaan, useitakin kertoja vuosien mittaan. Joillekin tuo on kummastus, minulle (ja käsittääkseni aika monelle muullekin) ihan normaalia. Siksi(kin) oma kotikirjasto on kiva juttu.

Anne kirjoitti...

Sisustuslehtiä on kertynyt jokunen, oijoi, tännekin. Neljä vuotta sitten muuttaessa en raskinut heittää lehtiä roskiin vaan niputin ne narulla. Nyt koitin olla vahva ja laittaa nippuja kirpparille myyntiin muutamalla sentillä. Ja kyllä ne myyntipöydältä loppujen lopuksi katosivatkin.

Lehtihyllyä kun yrittää alkaa karsimaan, niin jää uudestaan selaamaan ja lukemaan. Hyviä juttuja vuosienkin päästä : )
Kaikki muut kuin sisustuslehdet on kyllä helppo kierrättää.

Auli kirjoitti...

Minä myös kerään ja säilytän lehtiä vuosikausia. Oikeastaan ainoastaan Pirkat ym kauppojen lehdet jossakin vaikeessa heivaan pois. Sisustus -ja käsityölehdet säästän varmaan ikuisesti. Naistenlehdet kuskaan töihin, missä oppilaat käyttävät niitä aina jossakin vaiheessa muovikollasitöisään. Ainoa vaan, että lehdillä pitäisi olla järkevämpi säilytyssysteemi kuin epämääräiset pinot.. kaikissa mahdollisissa paikoissa!

Leena kirjoitti...

Auli: Mitähän tarkoitat muovikollaasityöllä? Alkoi kiinnostamaan!

minna kirjoitti...

Sairaalat, vanhainkodit ja terveyskeskukset varmaan ottaa vastaan luettavaa. Ainakin lähilabran lukemiset oli sen verran vanhaa ja resuista että pieni päivitys ei olisi pahitteeksi :)Nim. 2 tuntia sokerirasituskokeessa odotellut

Leena kirjoitti...

Kiitos kaikille kommenteista! Pitäisi oikeasti viedä lehtiä varmaan johonkin odotustilaan.

Related Posts with Thumbnails