16.1.2011

Hyvä on Hiihtäjän Hiihdellä (ja keventää?)

Olen löytänyt taas metsäsukseni. Metsän. Ja ihan pienen palan itseäni. Olen käynyt viikon sisään jo neljästi hiihtolenkillä koiran kanssa! Uskokaa tai älkää: puoleen vuoteen en käynyt yhdelläkään lenkillä ja nyt jo tuollainen lukema. Olen tyytyväinen itseeni.Sitä paitsi metsä ja talvi on tänäkin vuonna ihana! Lumista hiljaisuutta ja metsäsuksien rauhallista liukua ei voita mikään (no joo...pieni liioittelu sopii tähän tunnelmaan:P).

Olen aloittanut kevennykseni aivan eri tavalla kuin koskaan aiemmin. Olen aina pitänyt itseäni joko-tai -ihmisenä,jonka on kieltäydyttävä kaikesta hyvästä totaalisesti tai muuten se vie kokonaan mennessään. Aiemmat kevennysyritykset ovat olleet sen aatteen mukaisia; kaikki tänne heti nyt ja niin täysillä kuin vain voi!

Siispä en tällä kertaa alkanutkaan noudattamaan Jutta-dieettiä (ankara, niukka ja proteiinivoimainen ruokavalio), vaikka tiedän sen aiempien testausten perusteella toimivan itselläni. Hetken nimittäin. Olen päättänyt tällä kertaa tehdä kaiken vähän toisin, hitaammin ja toivottavasti: pysyvämmin.

En ole myöskään punninnut itseäni päivittäin. Lähtöpaino on tiedossa, mutta en tarkkaile vaa'asta kevennyksen etenemistä, vaan Elohiiren mallin mukaan farkuista. Hyvä mittari. Ja järkyttävän totuuden kertova mittari!

Kuvassa vaaleat farkut viime kesältä. Tummat ovat nyt sopivat. Eroa on pari hassua senttiä joka puolella, mutta se tekee ympärysmitassa hurjan paljon! Vaaleat farkut ovat siis ensimmäinen tavoitteeni.

Ja keinoja, joita olen tähän mennessä käyttänyt:
- hiilihydraattisen ruokalisäkkeen määrän vähentäminen + proteiinin lisääminen (ei fanaattisuutta, koska olen aika paljon muiden tekemien ruokien varassa)
- sokerin käytön reilu vähentäminen (=karkit, leivonnaiset, jäätelöt yms.)
- liikunnan lisääminen nollatasosta hyvään kuntotasoon (tähän mennessä vain lenkkeillyt, vaikka punttiskortti on jo hankittuna)
- leivän syönnin lopettaminen (hapankorppua syön)
- proteiinipitoiset välipalat käytössä(patukat, rahka)

Olen myös alkanut syömään EPAa ja EHAa vahvalla annostuksella, koska en syö kalaa ollenkaan.

Huomenna maanantaina aion lopettaa kokonaan kola-juomien hörppimisen. Juon aspartaamipitoista kolaa yli litran päivässä. Aspartaamin haitoista ei  ole tieteellistä näyttöä, mutta se nyt häiritsee ainakin kahdella tapaa kevennystäni: huijaa janon tunnetta (juon liian vähän vettä) ja aiheuttaa nälän tunteen liian usein. Tästä tulee tiukkaa sekä fyysisesti, että henkisesti, mutta yritys ja tahtotila on kova!

Vielä ei viikon kevennyksestä ole esitellä mainittavia tuloksia. Tavallisen Poika on kuitenkin huomaavinaan vireystilani kasvun ja totta puhuen olen kyllä samaa mieltä! Eli pienillä muutoksilla on jo päästy yhteen hyvään päämäärään!

9 kommenttia:

Miia kirjoitti...

Isot tsemppaukset myös seuraavaan viikkoon! Ethän aloita myöskään liian vauhdilla, ettei into laannu? Pidän peukut pystyssä!

Peppi kirjoitti...

Tsemppiä - hyvältä kuulostaa! Ja samoilla linjoilla mennään. Hassua tuo kola-juttu, täällä toinen joka on koukussa. Yritän nyt vichyn kautta siirtyä veteen.
Reipasta viikkoa!

*marjuska* kirjoitti...

Tsemppiä painonpudotukseen! Ruokavaliosi kuulostaa ihan hyväkarpilta. :-)Tietämättä sen kummemmin laihdutusmenneisyydestäsi muistuttaisin että muistat syödä rasvaa jos kerran hiilareita vähennät. Jostainhan sitä energiaa on saatava eikä protskut oo siihen hyvä valinta.:-)
t: yks joka hiilareita vähentänyt ja rasvaa lisännyt jo reilu 4 vuotta sitten ja sillä tiellä ja painossa pysynyt :-)

lattenainen kirjoitti...

Uusi lukijs ilmoittautuu!!!

Tsemppiä "kevennykseen". Täällä sama projekti menossa. "Tavoitefarkut" on jo kaivettu kaapin kätköistä odottamaan... Tavoite - 5 kiloa kesäksi ;D

Ihana blogi sulla.

Punamulta kirjoitti...

Hei tuo farkkukuva kertoo paljon enemmän kuin jos olisit joillain kilomäärillä vertaillut samaa tilannetta...

Täälläkin ollaan taas menossa kohti korkeuksia ja kevättä. Mulla olisi painonpudottamista vaikka kuinka, mutta olen osannut iloita yhdestä ja kahdestakin kilosta tosi kovasti.

Nykyään käytän "aitoja" rasvoja, mitään kevytjuttuja en käytä. Hiilareissa sama systeemi kuin sullakin. Eli tsemppiä meille!!!

maria kirjoitti...

Jee! Ihanan reipas aloitus sulla...mä oon rytmittänyt syömiseni niin että syön vähintään viis kertaa päivässä (pieniä annoksia) viikolla tosi kurinalaisesti kerran viikossa on herkkupäivä jota odotan aina vesikielellä...sillä mä jaksan muuten pitää tiukkaa linjaa...

Niinu kirjoitti...

Kerro sitten miten onnistut sen cocacolan kanssa!
Tänään viimeksi lääkäri kehoitti luopumaan Cocacolasta,mun ainoasta paheesta(ja mä juon sitä sokereineen kaikkineen:)...lupasin kyllä yrittää ottaa kaiken muun suositellun kokeiluun mutta saas nähdä nyt kun aamujuomakin pitäisi vaihtaa tomaattimehuun!?
Itselläni ei ole painon kanssa tekemistä,mutta muut vaivat ajavat pikkuhiljaa elämäntapojen muutokseen:)

Mie ite kirjoitti...

Hyvähyvä, kuulostaa fiksulta ja aikas lailla samanlaisilla aatoksilla ja muutoksilla tarkoitus toteuttaa omaa kevennystä. Mulla siis viime keväästä +8kg ja tuntuu kans tässä 163cm:n varressa aika tavalla. Osaltaan syytän kesällä aloittamiani e-pillereitä, mutta toki tunnustan mättäväni suuhuni sitä sun tätä, mennen, tullen ja palatessa. Liikkunut olen koko ajan jonkin verran, olen mm juoksukoulussa tavoitteena juosta ensi kesänä, itse asiassa tasan 5kk:n kuluttua elämäni eka puolimaraton. Kymppejä on takana jokunen... tästäpä taas ponnistetaan... nyt marssin eilen ostamani limenvihreän kahvakuulan kimppuun :)!

Tsemppiä!

Lundagård kirjoitti...

Kiitos kommenteistasi! Aina hauskaa löytää uusi inspiroiva blogi, teillä on ihana talo ja pian erittäin hieno kylpyhuone! :-)

Related Posts with Thumbnails